Astafirullah Allahu Akbar !!! Rupanya masih Banyak Orang Yang Salah Mandi Wajib… Inilah Cara Mandi Wajib Yang Benar,Dan Berikut Penjelasannya ....



Mandi mesti yaitu pengucapan yang gampang dimaksud, tetapi jangan sampai terperanjat apabila dijelaskan banyak umat Islam di tanahair kita yg tak sah mandi wajibnya kerana tidak mengerjakannya dengan benar.

mengerjakannya dengan benar.
Untuk kerjakan mandi mesti yang benar, seseorang itu tak dapat mengerjakannya dengan hanya mandi lewat cara berdiri atau duduk mencangkung sahaja.

Sebaliknya, ia mesti ditangani dalam kedua2 keadaan untuk membolehkan seseorang itu meratakan air ke semuanya anggota badannya yang z4h! r.

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Perubahan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menyebutkan, bagaimanapun, berdasar pada pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yg tidak paham perkara ini.

“Akibatnya, mandi majibnya jadi tidak sah kerana tidak penuhi satu di antara rukun mandi mesti iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang z4h! r.

  Bila mandi mesti tidak sah, ibadat yang ditangani oleh seseorang itu juga turut tidak sah.

Itu menyebabkan apabila tidak kerjakan mandi mesti dengan benar, ” tegas beliau waktu dijumpai ditempat tinggalnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur.

Mandi mesti yang sebagai mandi j#n*ub atau j4n4b@h tak dapat diliat mudah oleh umat islam.

Tiap-tiap orang yang mlakukannya mestilah tahu dan penuhi rukun2nya.
Apabila tidak mandi mesti seseorang itu tidak akan sah.

Rukun mandi mesti ada 3 perkara.
 Pertama, kemauan. Ke-2, singkirkan najis di badan.
 Ketiga, meratakan air keseluruh anggota badan yang z4hir.

Kemauan mandi mesti : “Sahaja saya mengangkat hadas besar kerana Allah Taala. ” Atau ” Sahaja saya mandi mesti kerana Allah Taala. ”

Kemauan itu di dalam hati serta ia baiknya diikutkan waktu air sampai ke mana2 bahagian anggota badan.

Untuk wanita yang habis h4i!, kemauan mandi mesti yaitu : ” Sahaja saya mengangkat hadas h4! d kerana Allah Taala. ”
Ketika untuk wanita yang habis n! f4s, kemauan mandi wajibnya yaitu : ” Sahaja saya mengangkat hadas nif@s kerana Allah Taala”.

Tekad itu apabila dilambatkan atau waktu seseorang itu memulakannya selepas dia telah bersihkan salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah.

 Oleh itu dia mestilah memulakan kembali maksudnya waktu dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Semisalnya dia miliki kemauan terlebih dulu air sampai ke badan, kemauan itu juga tak sah. Oleh itu mandi wajibnya tak sah.

Mengenai rukun mandi mesti yang ke2, iaitu singkirkan najis yang ada pada badan, menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, apabila kita ada najis di badan, najis itu dapat dibasuh serentak dengan mandi mesti. Ertinya membersihkan  najis dengan mandi itu boleh disekalikan.

Sebentar rukun mandi mesti yang ke3, iaitu meratakan air ke semuanya anggota badan yang z4hir, mencakup kulit, rambut serta bulu yang ada di badan, sama ada bu*lu2 yg tidak kerap atau lebat.

  Apabila rambut seseorang itu ditocang atau disanggul, semisalnya tidaklah hingga air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka Bv*lu2 dalam lubang hidung juga, tidak mesti dibasuh kerana disangka batin.
Tetapi semisalnya, bu*lu2 di dalam hidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh.

Mengenai kuku juga, apabila di dalam kuku ada kot@ran yg dapat menghalang sampai air ke badan terlebih di bahagian bawah kuku, kot@ran itu wajiblah dibuang.
 Buang kot@ran di dalam kuku itu dapat juga ditangani waktu tengah mandi.
Tentang rambut yg diwarnakan juga terkecuali inai, tersebut yang merumitnya.

Sebenarnya apabila rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna terkecuali inai, mandi mesti seseorang itu tidak sah.
 Oleh itu, seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna terkecuali inai, apabila dia bakal mandi mesti, dia mestilah buang pewarna pada rambutnya lebih dahulu.
Tetapi untuk buang pewarna itu juga bagaimana?..

Tersebut yang rumitnya. Sedang pewarna pada rambut itu sebenarnya tak dapat dibuang sekian mudah.

Yang menyebabkan mandi mesti orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai.
 Inai sebenarnya akan meresap ke rambut, tetapi pewarna pasti akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut.

Tetapi dalam hal ini, janganlah ada juga yang salah faham. Sebenarnya pewarna itu apabila dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM serta semisalnya pewarna itu tidak bernajis, tidaklah miliki maksud jadi tidak sah.

Dalam hal ini, sukalah saya mengatakan bahawa sembahyang dan mandi mesti itu berbeza.
Jadi, mestilah diliat dari sudut yg berbeza.

Dalam hal ini bisa, sukalah saya mengatakan, huraian mengenai rukun mandi mesti seperti yang telah saya nyatakan ini yaitu yaitu perbezaan sah atau tidak mandi mesti.
 Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.

Mengenai sebab2 seseorang itu mesti mandi juga harus, Ustaz Haji Mat Jais menyebutkan, sebab2nya terbagi dalam pada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki dan wanita iaitu kerana b3rs3tv*bvh walau tidak keluar air m@*n1, keluar air m@*n1 serta m@t1. Ketika 3 sebab lagi hanya melibatkan kelompok wanita sahaja, iaitu keluar d4r4h h@*1d, n1f4s serta m3l4hirk@n anak (wil4d@h) .

Mandi mesti dapat ditangani di mana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut serta tasik.

Untuk pasangan suami isteri yang b3rs3tv*bvh juga, mereka tidak harusnya mandi selepas b3rs3tv*bvh, tetapi diwajibkan mandi waktu inginkan berib4dat.

 Selepas b3rs3tv*bvh juga, apabila ia ditangani ketika malam, apabila tidak mahu mandi mesti, seelok2nya ambillah wuduk terlebih dulu tidur itu yakni sunat, ketika tidak berwuduk terlebih dulu tidur yaitu m4kruh.

http://www.21kabarpilihan.com/

Subscribe to receive free email updates: